Czym grozi brak płynu w chłodnicy?
Czym grozi brak płynu w chłodnicy?

Awaria układu chłodzenia prowadzi do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej. Może także doprowadzić do zatarcia, czyli całkowitego zniszczenia jednostki napędowej. Dlatego warto zawsze zwracać uwagę na poziom płynu w układzie chłodzenia. Nawet małe ubytki płynu chłodniczego są groźne i są powodem awarii silnika.

Ilość płynu w układzie chłodzenia jest dokładnie wyliczona przez producenta samochodu. Jest to ilość niezbędna do zapewnienia właściwych warunków pracy dla jednostki napędowej, a także dla innych podzespołów, które mogą być chłodzone (chłodnica spalin EGR, reduktor gazu LPG w autach z instalacją LPG). Nawet niewielkie braki płynu w układzie chłodzenia powodują zaburzenia we właściwej pracy układu chłodzenia.

Płyt chłodzenia

Jak rozpoznać, że brakuje płynu chłodzenia?

Pod maską samochodu znajduje się zbiorniczek wyrównawczy układu chłodzenia. To duży, przezroczysty zbiornik z mlecznego tworzywa, który może znajdować się w dowolnym miejscu pod maską. Trzeba go znaleźć.
Jeśli nie ma takiego zbiornika pod maską, producent zastosował inne rozwiązanie – zbiorniczek znajduje się na chłodnicy auta.\

Na każdym zbiorniku jest podziałka. Pokazuje ona poziom płynu chłodniczego w układzie chłodzenia. Jeśli kierowca chce utrzymać auto w odpowiednim stanie technicznym, poziom płynu chłodniczego powinien dochodzić do podziałki MAX (nie powinien jej przekraczać).

O tym, że w układzie jest za mało płynu chłodniczego świadczyć może także:

  • częste włączanie się wentylatora chłodnicy, nie tylko podczas jazdy z małą prędkością;
  • bardzo szybkie osiąganie temperatury roboczej przez silnik, nawet w trakcie zimnych dni;
  • przekraczanie dopuszczalnej temperatury – widoczne na wskaźniku temperatury na desce rozdzielczej;
  • wydobywanie się pary spod maski silnika – sytuacja krytyczna.

Uwaga. Do przegrzewania silnika może dochodzić także, gdy w układzie została zastosowana woda zamiast płynu chłodniczego. Powodem przegrzewania może być też awaria termostatu elektronicznego, albo zablokowanie termostatu standardowego w pozycji zamkniętej.

Płyn chłodniczy przy rozgrzanym silniku osiąga temperaturę od 90 do 125 st. Celsjusza, w zależności od rodzaju jednostki napędowej.

Jakie skutki braku płynu chłodzenia?

Układ chłodzenia ma trzy podstawowe zadania:

  • utrzymanie silnika w temperaturze roboczej – optymalnej, która pozwala na niskie zużycie paliwa i niską emisję spalin;
  • zapobieganie przegrzaniu silnika, czyli osiągnięciu przez silnik temperatury wyższej niż robocza;
  • oddawanie ciepła przez nagrzewnicę – ciepło to wykorzystywane jest do ogrzewania kabiny samochodu.

Co się dzieje, jeśli płynu chłodniczego jest zbyt mało w układzie chłodzenia?

Temperatura silnika zaczyna wzrastać. Jaki jest tego skutek? Olej silnikowy stopniowo zaczyna tracić swoje właściwości ochronne, przez co silnik zużywa się w przyspieszonym tempie. Dochodzi do ścierania się pracujących elementów mechanicznych.

Jeśli wzrost temperatury nie zostanie powstrzymany, dochodzi do całkowitej utraty właściwości ochronnych przez olej silnikowy i do zatarcia jednostki napędowej.
Podwyższona temperatura pracy silnika prowadzi także do przyspieszonego zużycia uszczelek: uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki pod głowicą, a także uszczelnień (simmeringów) wału korbowego i wałków rozrządu.

płyn do chłodnic

Ubywanie płynu chłodniczego – przyczyny

Najczęstsza przyczyna ubywania płynu chłodniczego to nieszczelności w układzie chłodzenia. Do nieszczelności może dojść na skutek korozji (korozja chłodnicy), uszkodzenia mocowań węży chłodniczych na króćcach z tworzywa, uszkodzenia króćca przy termostacie, uszkodzenia uszczelki przy kraniku spustowym płynu chłodniczego w chłodnicy (albo zbyt słabego dokręcenia kranika), a także uszkodzenia węży układu chłodzenia. Czasami przyczyna problemu jest bardzo błaha – na przykład zbyt słabe zamocowanie węża do króćca przez obejmę metalową.
W starszych samochodach typowym powodem ubywania płynu chłodzenia jest korozja chłodnicy albo korozja nagrzewnicy samochodowej.
Powodem wycieków może być też utrata szczelności przez uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej.

W autach z większymi przebiegami (powyżej 200 – 300 tys. km) przyczyną ubywania płynu chłodniczego może być uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika. Należy przeprowadzić dokładną diagnostykę.
Jednak nie ma co panikować – w 99 procentach przypadków za ubywanie płynu chłodniczego odpowiedzialne są nieszczelności.

Nieszczelności te trzeba jak najszybciej usunąć, że względu na możliwość uszkodzenia jednostki napędowej. Jest to niezależne od pory roku – silnik można przegrzać i zatrzeć także w środku mroźnej zimy.

Jak sprawdzić, skąd wycieka płyn chłodzenia?

Po rozgrzaniu silnika należy obserwować chłodnicę i przewody układu chłodzenia. Płyn chłodniczy ma jasny kolor, zatem wycieki można zauważyć. Poza tym układ chłodzenia nadaje odpowiednie ciśnienie – płyn może wyciekać pod takim właśnie ciśnieniem.

Diagnostykę można oczywiście zlecić warsztatowi. Jednak można też samodzielnie znaleźć miejsce uszkodzenia.
Należy uważać, albowiem jak wspomnieliśmy wcześniej, płyn chłodniczy jest bardzo gorący (tak samo jak blok silnika) i można się poparzyć. Trzeba zwrócić uwagę na pracujący wentylator chłodnicy – niebezpieczeństwo zranienia!

Markowe chłodnice, markowe termostaty i dobre płyny chłodzenia – w sklepie DoOpla.pl!

Jeśli powodem ubywania płynu chłodzenia jest uszkodzona chłodnica, nieszczelny termostat albo węże układu chłodzenia – nie warto czekać z naprawą. W sklepie DoOpla.pl czekają oryginalne części wysokiej jakości, przeznaczone do samochodów Opel, Chevrolet, Peugeot i Citroen.

Precyzyjna wyszukiwarka pomoże znaleźć odpowiedni podzespół. Można też skorzystać z pomocy pracowników.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl