Na każdej oponie można znaleźć ciąg oznaczeń. Żadne z nich nie jest wynikiem przypadku - każde z nich ma konkretne znaczenie, które pomaga mechanikom i nam na rozpoznanie rozmiaru, rodzaju i przeznaczenia konkretnej opony. Przedstawimy najważniejsze z nich, które warto zapamiętać, aby z łatwością dobrać odpowiedni model do swojego samochodu.
Rozmiar opony
Przykładowo, jeśli nasz numer to: 215/65 R15 99H tak jak na zdjęciu wyżej
215 – to szerokość opony podana w milimetrach
65 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości. W tym przypadku wartość „65” oznacza 65 procent z 215 mm.
R – typ budowy opony – tutaj konstrukcja radialna
15 – średnica obręczy podana w calach, średnica osadzenia
Dalej znajdziemy jeszcze dwa oznaczenia, które wiążą się z indeksem homologacyjnym, czyli np.
99H - indeks nośności o wartości 99 i indeks prędkości klasy H
Jak rozpoznać czy opona jest zimowa czy letnia?
Oprócz tych kilku podstawowych znajdziemy, również ważne oznaczenia dotyczące przeznaczenia - czy są to opony zimowe czy letnie.
- płatek śniegu na tle góry - to typowe oznaczenie dla opon zimowych, możemy również spotkać się z innymi wariacjami graficznymi, w których głównym elementem będzie płatek śniegu. Niezależnie od formy grafiki będzie ona informowała nas o tym, że opona jest zimowa.
- M + S - czyli Mud and Snow (błoto i śnieg) oznacza, że opona dobrze sprawdzi się zarówno w błocie jak i śniegu. Oznaczenie często stosowane na oponach zimowych, ale można je również znaleźć na wielosezonowych lub terenowych.
- "All seazon" lub obrazki z czterema porami roku - zazwyczaj takie oznaczenie znajdziemy na oponach całorocznych (wielosezonowych).
W artykule przytoczyliśmy jedynie najważniejsze oznaczenia, które naszym zdaniem są niezbędne dla każdego, aby móc samodzielnie sprawdzić rodzaj swojej opony. A Waszym zdaniem - czy jeszcze jakieś oznaczenie powinno znaleźć się w tym zestawieniu?