Sprawny układ chłodzenia to sprawny silnik, niskie zużycie paliwa i znaczące zmniejszenie ryzyka poważnych awarii, takich jak wypalenie uszczelki pod głowicą. Układ chłodzenia silnika nie wymaga wielu czynności serwisowych. Regularna wymiana płynu do chłodnic, stosowanie płynu dobrej jakości i reagowanie na ubywanie płynu chłodniczego – to podstawowe zasady.
Układ chłodzenia silnika ma prostą budowę. Jednak ma on ogromny wpływ na stan jednostki napędowej. Na początek spójrzmy na to, jak układ jest zbudowany i jak działa.
Budowa układu chłodzenia i jego działanie w praktyce
Z jakich części składa się układ chłodzenia w samochodzie z silnikiem benzynowym i diesla?
To następujące podzespoły:
- Pompa cieczy chłodzącej (popularnie pompa wody), napędzana przez napęd rozrządu (pasek, łańcuch albo dodatkowy łańcuszek);
- Termostat – standardowy (działający w pozycji: otwarty/zamknięty) albo sterowany elektronicznie, z szeregiem ustawień;
- Czujnik temperatury płynu chłodzącego;
- Chłodnica samochodowa;
- Wentylator chłodnicy, napędzany przez silnik elektryczny albo sprzęgło wiskotyczne;
- Kanały chłodnicze, poprowadzone wewnątrz silnika;
- Gumowe przewody chłodnicze, prowadzące płyn do i z chłodnicy oraz do i z nagrzewnicy;
- Zbiorniczek wyrównawczy;
- Płyn chłodniczy, o odpowiednich właściwościach, odporny na zamarzanie i zagotowanie się w wysokiej temperaturze (w nowoczesnych autach do 120 / 130 st. C), zabezpieczony przed pienieniem się i zawierający dodatek środków antykorozyjnych oraz chroniących gumę. Im większa pojemność silnika, tym większa ilość płynu w układzie chłodzenia.
Jak to wszystko działa? Po uruchomieniu silnika pompa cieczy chłodzącej nadaje płynowi chłodniczemu odpowiednie ciśnienie. Płyn zaczyna krążyć najpierw po małym obiegu (bez chłodnicy), a potem, po otwarciu termostatu, po dużym. Nadmiar ciepła oddawany jest w chłodnicy, wspomaganej przez wentylator (kiedy auto stoi albo jedzie z małą prędkością).
Co oczywiste, układ chłodzenia musi być szczelny.
Jakie zadania pełni układ chłodzenia w samochodzie?
- Ułatwia rozgrzanie silnika;
- Po rozgrzaniu silnika (osiągnięciu temperatury roboczej) utrzymuje silnik w odpowiedniej temperaturze roboczej, zapewniając optymalne warunki do pracy jednostki napędowej.
- Układ chłodzenia odprowadza nadmiar ciepła przez nagrzewnicę. Jest ono wykorzystywane do ogrzewania kabiny auta.
- W autach z LPG układ chłodzenia dodatkowo chłodzi reduktor.
Jak dbać o układ chłodzenia silnika?
Układ chłodzenia nie jest bardzo wymagający pod względem serwisowym. O czym musi pamiętać kierowca?
Podstawowa czynność eksploatacyjna to wymiana płynu chłodniczego. W przypadku stosowania standardowych płynów, wymienia się je co 2 lata, a w przypadku płynów long – life co 5 lat. Zawsze należy stosować gotowy płyn, albo koncentrat rozmieszany z wodą zdemineralizowaną w odpowiednich proporcjach.
Płyn się starzeje i traci swoje właściwości ochronne. Jeśli kierowca nie będzie go wymieniać terminowo, w układzie może pojawić się korozja.
Warto co pewien czas skontrolować stan płynu – pod względem czystości (brak tłustych plam i osadów), odporności na zamarzanie i na zagotowanie się. Zwłaszcza w nowoczesnych silnikach płyn musi być odporny na zagotowanie się nawet w temperaturze do 130 st. C.
Kierowca musi też kontrolować poziom płynu. Jeśli pojawią się nieszczelności, należy jak najszybciej uzupełnić płyn i pojechać do warsztatu, w celu znalezienia i usunięcia ich przyczyny.
Należy też zawsze pamiętać o wymianie pompy cieczy chłodzącej, podczas każdej wymiany rozrządu.
Kierowca musi również obserwować wartości temperatury płynu, korzystając ze wskaźników na desce rozdzielczej.
Awarie układu chłodzenia mają bardzo poważne skutki. Prowadzą do przegrzania silnika, uszkodzenia uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki pod głowicą, uszczelek wału korbowego, a nawet zniszczenia silnika (na skutek poważnego przegrzania i utraty właściwości ochronnych przez olej silnikowy).
Sprawdź stan układu chłodzenia w autoryzowanym serwisie Kanclerz.com.pl
Właściwa praca układu chłodzenia chroni Twój silnik przed szeregiem problemów, w tym przez najgorszym – zatarciem. Dobry płyn chłodzenia przedłuża życie chłodnicy, a także uszczelek i elementów gumowych.
W razie awarii układu chłodzenia – odwiedź nasz serwis. Przeprowadzimy diagnostykę, znajdziemy przyczynę problemu i ją usuniemy.
Jeśli chcesz serwisować układ chłodzenia – odwiedź nasz serwis. Przepłukamy układ, dobierzemy odpowiedni płyn, wymienimy go i odpowietrzymy układ.
Jeśli chcesz sprawdzić poprawność pracy układu chłodzenia w Twoim samochodzie, np. przed daleką podróżą – odwiedź nasz serwis. Sprawdzimy ilość płynu, skontrolujemy temperaturę zamarzania i wartość, w jakiej płyn się zagotuje. Zapraszamy do serwisu Kanclerz.com.pl