VIN, czyli Vehicle Identification Number to zgodnie z definicją “numer identyfikacyjny pojazdu nadany i umieszczony przez producenta. […] Współczesny numer VIN składa się z 17 znaków – cyfr i liter z wyłączeniem liter I, O oraz Q.”. Tylko w zasadzie po co nam ten numer, czy ma go każdy pojazd i gdzie go znaleźć?
Co to jest numer VIN?
VIN to unikatowy numer, który posiada KAŻDY samochód. Można go porównać do naszego numeru PESEL, ponieważ dzięki niemu jesteśmy sprawdzić całą historię samochodu oraz jego zarejestrowanych napraw – podobnie jak naszą historię medyczną. Często nazywany jest również numerem nadwozia. Nie ma dwóch takich samych numerów VIN, każdy jest unikalny i niepowtarzalny. Warto również wspomnieć, że taki numer posiadają nie tylko samochody, ale wszystkie pojazdy poruszające się po drogach, jak np. motocykle, autobusy czy przyczepy i inne.
Jak sprawdzić numer VIN nadwozia?
Nasz numer nadwozia znajdziemy w kilku miejscach:
Tabliczka znamionowa
W Oplach znajdziecie ją na podszybiu od strony kierowcy tj. na przedniej szybie, z samego dołu, zazwyczaj na czarnym pasku ponad klapą.
Elementy nadwozia
W samochodzie znajduje się też tabliczka, która zawiera wszystkie dane producenta, dane techniczne oraz między innymi numer VIN. Znajdziecie ją w zależności od producenta na progu drzwi pasażera, na słupku bocznym od strony kierowcy, przy zawiasach przednich drzwi lub w przegrodzie czołowej. Tabliczka jest dość charakterystyczna i warto zorientować się gdzie ją znaleźć. Wyczytacie z niej też np. kolor lakieru Waszego samochodu, dzięki któremu możecie zaopatrzyć się w lakier zaprawkowy, którym ukryjecie małe rysy na lakierze.
Dowód rejestracyjny
W każdym dowodzie rejestracyjnym znajdziecie numer VIN swojego samochodu. Znajduje się on pod numerem rejestracyjnym, przy literce E.
Po co jest numer VIN nadwozia?
Warto go sprawdzić szczególnie jeśli planujecie zakup używanego samochodu. Dzięki niemu poznacie historię zarejestrowanych napraw samochodu, więc dowiecie się czy np. brał on udział w wypadku. Dowiesz się również czy samochód był kradziony, znajdziesz trudno dostępne części do swojego samochodu,
Jakie dane znajdziemy w numerze VIN?
Pierwszy znak WMI (World Manufacturer Identifier – pierwszych 3 liter)
To oznaczenie kraju z którego producent pochodzi. Dlatego większość Opli będzie posiadała VIN rozpoczynający się od liter między S – Z przeznaczonych dla produkcji w Europie. Zdecydowana większość zaczynać się będzie od litery W (Niemcy) lub nowsze VF-VR (Francja).
Kolejne dwa znaki WMI – 2 i 3 litera (World Manufacturer Identifier – pierwszych 3 liter)
To symbole oznaczające producenta. Tablica może jednak zawierać również symbole nietypowe. W Oplach zazwyczaj znajdziemy 0L.
Znak 4 VDS (Vehicle Descriptor Section)
W GM w Oplu przeznaczony on był na specjalny identyfikator pojazdu. W nowszych oplach określał on już płytę podłogową.
Starsze modele:
- 0 = pojazd bez specjalnego przeznaczenia,
- E = dostawczy z podłogą pod zabudowę,
- F = furgon dostawczy (np. Vivaro Van),
- J = dostawczy - kabina załogowa (np. Vivaro Kombi),
- P = samochód pocztowy,
- U = kabina na podwoziu pod zabudowę (bez podłogi części ładunkowej, sama rama)
Nowsze modele:
- G – Opel Insignia
- P – Astra IV
- L - Antara
Znak 5 VDS (Vehicle Descriptor Section)
W starszych wersjach Opli GM stosował ten znak do określenia płyty podłogowej. W nowszych wersjach Opla określa on już poziom wyposażenia.
Starsze modele:
- H = Agila,
- E = Speedster, Astra IV
- S = Corsa B, Combo B, Tigra A, Corsa D
- X = Corsa C, Combo C, Meriva A, Tigra B
- M = Astra F
- T = Astra G, Zafira A
- A = Astra H, Zafira B, Antara
- J = Vectra B
- Z = Vectra C, Signum
- V = Omega B
- 6 = Frontera B
- 7 = Vivaro
Nowsze modele np. Opel Insignia:
- B = Essentia
- M = Edition / Elegance / Exclusiv
- S = Sport / SRI
- T = Cosmo / SE / Elite
- X = OPC / VXR
Znak 6 VDS (Vehicle Descriptor Section)
Był to znak do rozpoznania modelu Opla. Z kolei w nowszych samochodach 6 znak pozwoli nam rozpoznać typ nadwozia:
Starsze modele:
- A = Agila A, Speedster, Tigra A
- B = Corsa B, Combo B, Vectra B, Omega B, Frontera B
- C = Corsa C, Meriva A, Vectra C
- D = Corsa D
- F = Astra I (Astra F)
- G = Astra II (Astra G), Zafira A
- H = Astra III (Astra H), Zafira B
Nowsze modele:
- 5 = limuzyna
- 6 = hatchback 5-drzw.
- 8 = kombi
- 9 = monocab, czyli van, np. Opel Zafira
- F= van w przypadku Movano B prod. od 2010 r.
Znaki 7-9 VDS (Vehicle Descriptor Section)
W starszych wersjach Opli te znaki pozwalały nam określić typ nadwozia. W nowych pokazują systemy bezpieczeństwa. Są tutaj jednak wyjątki np. w Oplu VIVARO znak 7, 8 i 9 oznacza typ silnika, rozstaw osi i skrzynię biegów, a w Oplu MOVANO B znaki 7, 8 i 9 oznaczają m.in. ładowność, skrzynię biegów, silnik, rozstaw osi.
Starsze modele:
- E75 - 5-drzwiowy hatchback (wysoki, typu Meriva)
- F68 - 5-drzwiowy hatchback (np. Vectra)
- L08 = 3-drzwiowy hatchback
- L48 = 5-drzwiowy hatchback
- L68 = 5-drzwiowy hatchback
- M75 = monocab, minivan (np. Zafira)
W nowych modelach liczba 8 oznacza silnik np. dla Opla Insignia:
- A = silnik benzynowy A16XER
- B = silnik benzynowy Turbo A16LET
- C = silnik benzynowy A18XER
- E = A20NHT
- F = A28NET
- G = A28NER
- H = silnik Diesla A20DTC
- K = silnik Diesla A20DTJ
- M = silnik Diesla A20DTH
- N = silnik Diesla A20DTR
- Y = silnik Diesla A20DTH
Znak 10 VIS (Vehicle Identifier Section)
W Oplu określa nam rok modelowy pojazdu
- N = 1992,
- P = 1993,
- R = 1994,
- S = 1995,
- T = 1996,
- V = 1997,
- W = 1998,
- X = 1999,
- Y = 2000,
- 1 = 2001,
- 2 = 2002,
- 3 = 2003,
- 4 = 2004,
- 5 = 2005,
- 6 = 2006,
- 7 = 2007,
- 8 = 2008,
- 9 = 2009,
- A = 2010,
- B = 2011,
- C = 2012,
- D = 2013
Znak 11 VIS(Vehicle Identifier Section)
Mówi nam o tym, z której fabryki Opla pochodzi nasz egzemplarz.
- 0 = Bupyong, Korea Płd.
- 1 = Russelsheim, Niemcy
- 2 = Bochum, Niemcy
- 3 = Azambuja, Portugalia lub St. Petersburg, Rosja (nowsze modele)
- 4 = Saragossa, Hiszpania
- 5 = Antwerpia, Belgia
- 6 = Eisenach, Niemcy
- 7 = Luton, Wlk. Brytania
- 8 = Ellesmere Port, Wlk. Brytania
- 9 = Uusikaupunki, Finlandia
- A = Portugalia (do końca roku modelowego '92)
- B = zakłady Bertone we Włoszech (lub Batilly, Francja w przypadku Opla Movano; lub Bupyong, Korea Płd. w przypadku Opla Antara)
- C = Elabuga, Rosja
- D = Shin Chuang, Tajwan
- E = Ellesmere Port, Wlk. Brytania (do końca RM '92), później zakłady Heuliez we Francji
- F = Egipt lub Togliatti, Rosja
- G = Gliwice, Polska
- H = Halol, India lub Rayong, Tajlandia
- J = Indonezja (lub Billancourt, Francja w przypadku Opla Movano)
- L = Elizabeth
- M = Millbrook, Wlk. Brytania
- N = Norwich, Wlk. Brytania
- P = Warszawa, Polska
- R = Rosario, Argentyna; literka 'R' może też oznaczać Cadillaca Catera, samochód mający wiele wspólnego z Oplem Omega, oferowany w Ameryce
- S = Szentgotthard, Węgry
- V = Luton, Wlk. Brytania
- X = Ukraina
- Y = Barcelona, Hiszpania
- Z = Izmir, Turcja
Znaki od 12 do 17 VIS (Vehicle Identifier Section)
To po prostu numer porządkowy samochodu.
Dekoder VIN – czyli raport historii pojazdu
Są to różnego rodzaju aplikacje internetowe, które w bardziej profesjonalny lub ogólny rozszyfrowują nasz numer VIN, pokazując nam informacje w nim zawarte. Najprościej jednak sprawdzić ją bezpłatnie na stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Potrzebny jest tam jednak również numer rejestracyjny pojazdu oraz data pierwszej rejestracji.