Zacisk hamulcowy to kluczowy element tarczowego układu hamulcowego. To część bardzo trwała, ale mogą zdarzyć się awarie. Najczęściej są one spowodowane błędami serwisowymi i starzeniem się podzespołu. Uszkodzony zacisk hamulcowy jest źródłem szeregu problemów i może doprowadzić do wypadku. Dlatego w naszym artykule odpowiemy na szereg ważnych pytań dotyczących budowy, działania i objawów awarii zacisku hamulcowego.
Zaciski hamulcowe stosuje się w zdecydowanej większości współczesnych samochodów. Dzieje się tak dlatego, że hamulce tarczowe wyparły hamulce bębnowe.
Co to jest zacisk hamulcowy?
Zacisk hamulcowy to element wykonany z bardzo mocnego metalu, który powinien być odporny na korozję i zdolny do znoszenia silnych obciążeń. Zaciski hamulcowe montuje się w jarzmach hamulcowych. Jarzma z kolei przykręcane są do zwrotnic kół.
Co znajduje się wewnątrz zacisku hamulcowego?
- Przyłącze elastycznego przewodu hamulcowego;
- Tłoczek hamulcowy w specjalnej prowadnicy a w przypadku aut premium o dużej wadze, samochodów sportowych i aut dostawczych mogą to być dwa tłoczki;
- Miejsce do montażu klocków hamulcowych.
Jak działa zacisk hamulcowy?
Po naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca albo na skutek działania systemu bezpieczeństwa aktywnego (np. ABS) do zacisku zaczyna płynąć płyn hamulcowy. Nacisk z jego strony powoduje wysuwanie się tłoczka hamulcowego. Tłoczek dociska klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej. W zależności od siły nacisku następuje zmniejszenie prędkości albo zatrzymanie auta.
Objawy uszkodzonego zacisku hamulcowego
Typowe objawy, związane z uszkodzonym zaciskiem hamulcowym, to ściąganie samochodu w jedną stronę podczas hamowania, zablokowanie tłoczka hamulcowego, powodujące stałe tarcie klocka hamulcowego o tarczę hamulcową i nagrzewanie się felgi, nierównomierna siła hamowania na jednej osi (można to sprawdzić podczas kontroli auta w Stacji Kontroli Pojazdów), a także wycieki płynu hamulcowego. Objawem awarii może być również nierównomierne ścieranie się powierzchni roboczych klocków hamulcowych na jednej osi auta.
Przyczyny uszkodzenia zacisku hamulcowego
Podstawowe przyczyny to starzenie się uszczelek gumowych, co powoduje wycieki płynu. Zanieczyszczenia, dostające się do wnętrza zacisku (piasek, kurz, woda), utrudniają poruszanie się klocków hamulcowych. Stosowanie starego (kilkuletniego) płynu hamulcowego jest częstym powodem korodowania tłoczka i jego blokowania się. Dzieje się tak dlatego, że stary płyn hamulcowy traci swoje właściwości antykorozyjne.
Kiedy konieczna jest naprawa zacisku hamulcowego?
Jeśli doszło do uszkodzeń prowadnic zacisku hamulcowego przeznaczonych do właściwego poruszania się klocków hamulcowych, a także do uszkodzenia uszczelnień gumowych – możliwa jest naprawa zacisku hamulcowego. Wystarczy zastosować zestaw naprawczy.
Kiedy trzeba wymienić zacisk hamulcowy?
Jeśli doszło do silnego ataku korozji na samym zacisku, uszkodzenia miejsca przyłączenia przewodu hamulcowego, a także zablokowania tłoczka hamulcowego – powinno się wymienić zacisk hamulcowy na nowy. Przy okazji wymiany zacisku hamulcowego, warto wymienić płyn hamulcowy oraz sprawdzić stan klocków hamulcowych i tarcz.
Wszystko, czego potrzebuje układ hamulcowy Twojego samochodu znajdziesz w sklepie DoOpla.pl. Skorzystaj z wygodnej w obsłudze wyszukiwarki, która pozwoli Ci idealnie dobrać części. W sklepie DoOpla.pl znajdziesz tylko części oryginalne, zapewniające długotrwały efekt naprawy. To szczególnie ważne w przypadku układu hamulcowego.