Trzeszczenie i zgrzytanie przy skręcaniu kierownicą — przyczyny
Trzeszczenie i zgrzytanie przy skręcaniu kierownicą — przyczyny

Niepokojący hałas zawsze powinien być sygnałem ostrzegawczym dla właściciela pojazdu. Choć część niecodziennych dźwięków można zdiagnozować samodzielnie, to jednak czasami postawienie diagnozy może stanowić problem nawet dla profesjonalnego mechanika. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny trzeszczenia przy skręcaniu kierownicą.

Najczęstsze odgłosy z układu kierowniczego

Podczas codziennej jazdy znacznie łatwiej jest rozpoznać nowy hałas, którego nie było słychać jeszcze kilkanaście godzin wcześniej. Wielu kierowców potrafi jednak łatwo zignorować niepokojące dźwięki, zwłaszcza jeśli mają oni tendencję do słuchania głośnej muzyki lub jeżdżą na co dzień po zniszczonej nawierzchni. Dlatego warto czasem przykręcić głośność i skupić się na odgłosach wydawanych przez swój pojazd, ponieważ ich znajomość może okazać się pomocna podczas wizyty u mechanika.

Zgrzytanie

To najczęstsza oznaka prawdopodobnej usterki osi lub przegubów. Zazwyczaj odgłos ten można usłyszeć podczas wykonywania mocnego skrętu w każdą ze stron. Nierzadko może się również pojawić po nieprawidłowo wykonanej wymianie opon.

Trzeszczenie

Kierowca może zazwyczaj usłyszeć odgłos trzeszczenia, jeśli jedna lub więcej wewnętrznych uszczelek uległa zużyciu. Podobny dźwięk mogą również generować tuleje pochodzące z niepewnego źródła, jest najczęściej słyszalny niedługo po wymianie tych części.

Piszczenie

Charakterystyczny pisk jest często słyszanym dźwiękiem na drogach, a ich źródłem są zazwyczaj starsze modele samochodów przy ruszaniu i przyspieszaniu. Ma to bezpośredni związek z paskiem klinowym, który ślizgając się po kołach pasowych, wydaje charakterystyczny pisk. Może to powodować zarówno zużyty pasek, jak i koła pasowe.

Innym elementem generującym pisk jest pompa znajdująca się w układzie hydraulicznym. Odpowiada ona za wytwarzanie ciśnienia dlatego, jeśli układ pozbawiony jest wystarczającej ilości cieczy, pompa zacznie wytwarzać pęcherzyki powietrza.

Klikanie

Odgłos klikania powinien być szczególnie alarmujący w nowszych samochodach, wypełnionych nowoczesnymi funkcjonalnościami. Klikanie jest zazwyczaj wywoływane przez nieprawidłowe działanie poduszki powietrznej, co jednocześnie może powodować usterki elektroniki. W ten sposób zaburzona może być praca dodatkowych czujników, które dla kierowców nowych pojazdów stają się kluczowe podczas codziennej jazdy.

Stukanie

Innym często słyszanym dźwiękiem podczas skręcania kierownicą może być stukanie, które jest generowane przez kilka różnych potencjalnych usterek. Częstą przyczyną jest usterka wspornika wahacza, jednak równie popularnym źródłem stukania w samochodzie są opony. Zły montaż, asymetryczne zużycie czy też nieprawidłowa geometria kół, mogą być powodem niepokojącego dźwięku.

Jeśli podczas skręcania nie tylko da się usłyszeć stukanie, ale i odczuwalne są drgania na kierownicy, możliwa jest również usterka pompy układu kierowniczego lub amortyzatora. Inną sytuacją, w której kierowca wyczuwa charakterystyczne tarcie, może być niedostateczne nasmarowanie uszczelki znajdującej się przy owiewce.

Dlaczego kierownica trzeszczy podczas skręcania?

Dźwięki pojawiające się podczas skręcania są jednoznaczną oznaką usterki w układzie kierowniczym, hamulcowym, podwoziu, lub zawieszeniu. Wynika to z konstrukcji samochodów, w których wiele kluczowych elementów pojazdu jest połączonych pośrednio lub bezpośrednio z układem kierowniczym.

Jest to też swego rodzaju ułatwienie dla mechanika, który na podstawie zasłyszanego dźwięku będzie mógł wyeliminować prawdopodobieństwo wystąpienia usterki w mechanizmach niepowiązanych z kierownicą. Trzeszczenie przy skręcaniu kierownicy może jednak być oznaką nieco innego typu usterki, a mianowicie uszkodzenia elementów powiązanych z końcówkami układu, łączącymi poszczególne części zawieszenia. Dlatego warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem, który będzie w stanie wyróżnić przyczynę hałasu i skutecznie ją wyeliminować.

Naprawa układu kierowniczego

Jakie elementy należy wymienić?

Przedłużające się trzeszczenie, stukanie lub zgrzytanie powinno być powodem do odwiedzenia zaufanego warsztatu. Powtarzalny hałas oznacza zazwyczaj zużycie podzespołów, które przestają funkcjonować w należyty sposób. W zależności od rodzaju hałasu, jego częstotliwości i źródła, konieczna będzie wymiana innych elementów.

Intensywny pisk może być oznaką zużywającego się paska klinowego lub braku płynu w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego. Skrzypienie wyeliminuje najprawdopodobniej wymiana pylników, które zapchane brudem i kurzem nie nadają się do dalszego użytkowania. Ostry dźwięk generowany podczas skręcania kierownicy może być również wywołany przez nieprawidłowo ustawioną geometrię kół — w zależności od stopnia zaawansowania problemu konieczna może być nawet wymiana całego kompletu opon.

Bez względu na rodzaj usterki, do skutecznej naprawy konieczny będzie zakup odpowiednich części. Oryginalne elementy, zalecane przez producenta danego samochodu, są kluczowe do profesjonalnego pozbycia się usterki. Właściciele troszczący się stan swojego pojazdu mogą zakupić wysokiej jakości części zamienne na stronie sklepu doopla.pl. Szeroki asortyment dostępnych oryginalnych elementów oraz wsparcie doświadczonego doradcy pozwoli na zakup części mających bezpośredni wpływ na stan pojazdu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl