
Świece żarowe to element układu rozruchowego, stosowany w zdecydowanej większości współczesnych samochodów z silnikami diesla. Świece żarowe zużywają się w trakcie eksploatacji samochodu. Zaleca się, aby kontrolować ich stan co 100 tys. km przebiegu. Awaria świec żarowych powoduje szereg problemów, które zdecydowanie utrudniają korzystanie z auta. W niektórych przypadkach uszkodzone świece żarowe mogą całkowicie uniemożliwić pracę jednostki napędowej.
Świece żarowe to niewielkie elementy, wykonane z metalu. Mają wielkość długopisu. W silniku stosuje się jedną świecę żarową na jeden cylinder. Świece żarowe są montowane w głowicy silnika (są wkręcane z odpowiednim momentem). Dolna część świecy żarowej jest zanurzona w komorze spalania. Górna jest podłączona do sterownika elektronicznego. Te niewielkie podzespoły pełnią bardzo ważne zadanie.
Za co odpowiadają świece żarowe?
W silnikach diesla do zapłonu mieszanki paliwowo – powietrznej dochodzi na skutek dwóch czynników.
- Pierwszy to wysokie ciśnienie sprężania paliwa, które jest generowane przez układ wtryskowy wysokiego ciśnienia Common Rail. Paliwo jest sprężane przez pompę wysokiego ciśnienia i podawane do wtryskiwaczy, które wtryskują je pod dużym ciśnieniem bezpośrednio do komór spalania. Do cylindrów trafia także skompresowane powietrze (na skutek działania turbosprężarki).
- Drugi to ciepło, generowane przez świecę żarową. Samozapłon mieszanki paliwowo – powietrznej nie nastąpi, jeśli temperatura wewnątrz komory spalania nie będzie równa, albo wyższa 232 st. C.
Świece żarowe są wykorzystywane do wstępnego podgrzewania komór spalania, przy uruchamianiu jednostki napędowej. Dzięki temu diesel uruchamia się tak samo, jak silnik benzynowy. Nawet przy niskich temperaturach zewnętrznych.
Nowoczesne, sterowane elektronicznie świece żarowe, są w stanie podgrzać się do temperatury 1000 st. C w czasie do 2 sekund. To umożliwia bezproblemowy rozruch jednostki napędowej nawet przy silnym mrozie.
Świece żarowe są wykorzystywane także do podgrzewania komór spalania podczas jazdy, jeśli zajdzie taka potrzeba. To tak zwane żarzenie podtrzymujące. Dzięki niemu utrzymywana jest wysoka temperatura w cylindrze, proces spalania mieszanki paliwowo – powietrznej przebiega w optymalnych warunkach, a silnik generuje odpowiednie osiągi i zużywa niewiele paliwa. Każda świeca żarowa jest sterowana indywidualnie. Dzięki temu można podgrzewać określony cylinder, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Oznaki awarii świec żarowych
Awaria świec żarowych pojawia się zazwyczaj po przebiegu 100 – 150 tys. kilometrów.
Jakie są typowe objawy awarii świec żarowych?
- Podstawowy objaw to problemy z uruchomieniem silnika, nawet przy wysokich temperaturach dodatnich powietrza. Komory spalania mają za niską temperaturę.
- Inny problem to nierówna praca silnika i wypadanie zapłonów. Jeśli szwankuje jedna świeca, w cylindrze, w którym jest zamontowana nie dochodzi do zapłonu.
- Silnik pracuje nierówno na biegu jałowym.
- Silnik zużywa więcej paliwa.
- Układ wydechowy emituje więcej dymu o silnym zabarwieniu: czarnym lub białym.
Sprawdzanie świec żarowych – jak ocenić ich stan?
Są dwa podstawowe sposoby weryfikacji stanu świec żarowych.
- Pierwszy – bez demontażu. Polega on na podłączeniu komputera diagnostycznego i sprawdzeniu stanu oraz temperatury pracy i innych parametrów świec. Można także skontrolować stan sterownika świec żarowych. Nie każdy rodzaj świec można kontrolować w ten sposób.
- Drugi – z demontażem. Wówczas sprawdza się stan wizualny, a także przeprowadza próby z miernikiem, dotyczące właściwego przepływu prądu.
Uwaga. Świece żarowe mogą być zasilane prądem o napięciu 5, 8, 11 albo 12 V. Zastosowanie innego napięcia powoduje natychmiastowe zniszczenie świec żarowych. Tak samo łatwo można je zniszczyć, gdy w niewłaściwy sposób się je wykręca albo montuje.
Dlatego sprawdzanie świec żarowych warto powierzyć fachowcom z salonów Kanclerz.
Jak wymienić świece żarowe?
Samodzielna wymiana świec żarowych jest niezalecana. Dlaczego?
- Po pierwsze, trzeba przeprowadzić diagnostykę, aby wiedzieć, która świeca wymaga wymiany.
- Po drugie, trzeba idealnie dobrać nową świecę żarową. Najlepiej, korzystając z numeru VIN.
- Po trzecie, świece żarowe są bardzo delikatne. Można je bardzo łatwo ukręcić.
Mechanicy w warsztatach korzystają z informacji technicznej producenta samochodu, która dokładnie określa moment dokręcenia świecy. Do jej demontażu i montażu stosuje się specjalistyczne narzędzia.
Wykręcanie urwanych świec żarowych – co należy wiedzieć?
Samodzielna wymiana świec żarowych może zakończyć się jej ukręceniem. Wykręcanie urwanej świecy żarowej to skomplikowana operacja, która wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi. Jeśli się nie uda – konieczny będzie demontaż głowicy silnika i gwintowanie miejsca montażu świecy. To droga operacja. Dlatego lepiej nie ryzykować.
Koszt wymiany świec żarowych
Świece żarowe do starszych samochodów można kupić w cenie kilkudziesięciu złotych za sztukę. Nowoczesne piezoelektryczne świece żarowe, stosowane w najnowszych autach, mogą kosztować od 100 do kilkuset złotych za sztukę, w zależności od rodzaju silnika.
Koszt wymiany świec żarowych zależny jest od ilości poświęconego czasu przez mechanika (roboczogodzin). Zazwyczaj wymiana kompletu świec trwa do 2 godzin.
Wymiana świec żarowych w serwisach Kanclerz
Jeśli Twój diesel ma problemy z rozruchem, więcej pali i emituje więcej dymu – odwiedź serwis Kanclerz. Nasi mechanicy przeprowadzą diagnostykę i znajdą przyczynę problemu. Jeśli są nią świece żarowe – nasi sprzedawcy znajdą odpowiedni model, idealnie dopasowany do Twojego samochodu. Nasi mechanicy zamontują nowe świece żarowe, zgodnie z zaleceniami producenta Twojego pojazdu.