Czym jest profil opony i jaki wybrać?
Czym jest profil opony i jaki wybrać?

Profil opony to jeden z najważniejszych parametrów, opisujących opony w samochodzie. Z naszego wpisu dowiesz się, czym jest profil opony i jak profil opony wpływa na prowadzenie oraz na wygląd zewnętrzny samochodu. Przez dziesiątki lat standardowym rozwiązaniem były opony wysokoprofilowe. W ostatnich latach modne stały się opony niskoprofilowe. Dzięki nim samochody mogą mieć zamontowane felgi o bardzo dużej średnicy.

Co to jest profil opony?

Profil opony to stosunek wysokości przekroju opony do szerokości tejże opony, wyznaczony w procentach. Można go łatwo przeliczyć na milimetry, aby sprawdzić, jaka jest wysokość ścianki bocznej opony.

Jako przykład weźmiemy trzy rozmiary opon.

  • Rozmiar 195/60 R15 – profil opony wynosi 60. Czyli jest to 60 procent ze 195, co daje nam 117 mm. Wysokość ściany bocznej opony wynosi 117 mm.
  • Rozmiar 215/50 R17 – profil opony wynosi 50. Jest to 50% z 215, czyli wysokość ściany bocznej opony wynosi 107,5 mm.
  • Rozmiar 215/35 R19 – profil opony wynosi 35. Jest to 35% z 215, czyli wysokość ściany bocznej opony wynosi 75,25 mm. Jest to opona niskoprofilowa.

Producent samochodu określa, jakie rozmiary opon i felg można stosować w danym samochodzie. Jest to zazwyczaj co najmniej kilka rozmiarów zalecanych i optymalnych.
Jako przykład weźmy auto Opel Crossland X z 2020 roku. Producent auta zaleca w nim stosowanie czterech rodzajów opon i felg:

  • Rozmiar podstawowy: 195/55 R15
  • Rozmiar opcjonalny: 205/60 R16
  • Rozmiar opcjonalny: 195/60 R16
  • Rozmiar opcjonalny: 215/50 R17

Dzięki temu możesz w aucie stosować opony nisko i wysokoprofilowe. Zależnie od swojego wyboru. Auto będzie się zupełnie inaczej prezentować na oponach wysokoprofilowych 195/55 R15 i na niskoprofilowych 215/50 R17, gdzie felga aluminiowa ma średnicę o dwa cale większą niż w rozmiarze standardowym.

Opony niskoprofilowe są montowane na felgach stalowych i aluminiowych. Opony wysokoprofilowe montuje się tylko na felgach aluminiowych.

Opony wysokoprofilowe – wady i zalety

Opony wysokoprofilowe są odpowiednie do aut jeżdżących po drogach niskiej jakości o nierównej nawierzchni. Świetnie sprawdza się na trasie i w mieście.

Opona wysokoprofilowa lepiej tłumi nierówności, co wpływa pozytywnie na komfort jazdy. To z kolei wpływa też na dłuższy czas eksploatacji zawieszenia, które nie jest narażone na drgania. Opona z wysokim profilem bardziej chroni felgę w razie niewielkiego wycieku powietrza. Opony tego typu są cichsze podczas jazdy od swoich niskoprofilowych odpowiedników. Są też bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne powstające podczas wjeżdżania w dziury. Zapewniają większe bezpieczeństwo podczas jazdy zimą, bo są mniej podatne na uszkodzenia po wjechaniu w dziurę, ukrytą pod warstwą wody, śniegu lub lodu.
No i co dla niektórych najważniejsze – są tańsze w zakupie od opon niskoprofilowych.

Opony niskoprofilowe – wady i zalety

Opony niskoprofilowe są odpowiednie do aut jeżdżących tylko po drogach asfaltowych wysokiej jakości, najlepiej do eksploatacji na trasach i autostradach. Niezbyt dobrze sprawdzają się podczas jazdy w mieście, ze względu na dziury, progi zwalniające, wysokie krawężniki itd. Są przeznaczone przede wszystkim do aut luksusowych z silnikami wysokiej mocy i sportowych. Ale wiele osób montuje je również do pojazdów typu SUV, bo opony o niskim profilu, w połączeniu z felgą o dużej średnicy, są bardzo estetyczne. Dzięki zastosowaniu ładnych felg o dużej średnicy, z oponami niskoprofilowymi, możesz zdecydowanie odświeżyć wygląd zewnętrzny samochodu.

Opona niskoprofilowa zapewnia lepsze prowadzenie auta podczas pokonywania łuków i zakrętów. Samochód wyposażony w opony niskoprofilowe rozpędza się szybciej, a do tego może cechować się niższą drogą hamowania na suchej nawierzchni.

Istnieją też wady. I jest ich sporo. Auto z oponami o niskim profilu jest mniej komfortowe – opona o niskim profilu słabiej tłumi nierówności. Opony są głośniejsze w trakcie jazdy. W przypadku przebicia są bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne (przebicia). Tak samo jak zamontowane na nich felgi, które na skutek utraty ciśnienia w oponie, mogą zostać pokrzywione. Jednak z racji tego, że montuje się je przede wszystkim w autach premium, kierowca jest ostrzegany o utracie ciśnienia poprzez system TPMS.

Opona niskoprofilowa może ulec uszkodzeniu po wjechaniu w większą dziurę. Opony z niskim profilem idealnie sprawują się przede wszystkim wiosną i latem. To dlatego wielu kierowców stosuje dwa komplety opon. Latem koła z felgami aluminiowymi o dużej średnicy i oponami niskoprofilowymi, a zimą koła z felgami stalowymi i oponami wysokoprofilowymi.

Jeśli chcesz kupić dobre opony, nisko lub wysokoprofilowe, wraz z felgami, skorzystaj z oferty naszego sklepu. Odwiedź DoOpla.pl, wybierz odpowiedni model auta z naszej listy. W ciągu kilku chwil uzyskasz dostęp do listy opon i felg w odpowiednich rozmiarach do Twojego auta.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl