Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę pełni w samochodach Opel filtr oleju, a przecież to właśnie filtr oczyszcza olej z zanieczyszczeń, zapobiegając uszkodzeniom silnika. Ta stosunkowo niedroga część przy nieprawidłowym działaniu może wygenerować bardzo poważne koszty. Jak często należy go zatem wymieniać?
Budowa filtru oleju
Aby dobrze zrozumieć zasadę działania filtra, trzeba poznać jego budowę. Przypomina nieco metalową puszkę. Obudowa filtra to część zamontowana zazwyczaj na stałe w silniku. Wewnątrz znajduje się wkład filtrujący, wykonany z papieru odpornego na rozpuszczanie, lecz przepuszczającego ciecz. Jest on złożony w harmonijkę, co wpływa znacząco na skuteczniejsze filtrowanie. Filtr wyposażony jest w zawór przeciwzwrotny, który odpowiada za to, że brudny olej nie cofa się do misy po wyłączeniu silnika, a po uruchomieniu z kolei, po przefiltrowaniu szybciej do niego trafia. Podobną rolę pełni zawór eko, dzięki któremu w filtrze zawsze jest nieco oleju, a silnik nigdy nie jest uruchamiany „na sucho”. Ponadto filtr oleju posiada trzeci zawór - przelewowy. W sytuacji, gdy dojdzie do zapchania wkładu lub zbyt dużej lepkości oleju, zawór ten umożliwia przepływ nie przefiltrowanego oleju do silnika, aby nie doszło do zatarcia w wyniku braku smarowania.
Olej w samochodzie musi być odpowiednio czysty – to nie podlega jakiejkolwiek dyskusji. Podczas jazdy krąży on nieustannie w silniku. Niestety, wraz z powietrzem zasysane są również wszelkie zanieczyszczenia takie jak piasek, grzyby czy bakterie. Aby takie nieczystości nie przedostały się do silnika, stosuje się filtr, który ma za zadanie usunąć wszelkie zanieczyszczenia, nawet te najmniejsze wielkości 1/50 milimetra, wyłapując je podczas każdego „okrążenia”. Nie wymieniony filtr w odpowiednim czasie pozwoli zanieczyszczeniom przedostać się do silnika, co w efekcie doprowadzi do jego zniszczenia i wielu niepotrzebnych kosztów związanych z jego naprawą.
Objawy zapchanego filtra
Żaden filtr nie wychwytuje w 100% wszystkich zanieczyszczeń. Z czasem kumulują się i mogą zacząć osiadać na silniku, a filtr ulega zapchaniu. Najczęściej pojawiają wówczas problemy z przyspieszeniem, kłopoty z zapłonem oraz zmieniają się odgłosy wydawane przez silnik. Jeśli objawy te powtarzają się regularnie, należy udać się do serwisu. Wymiany filtra oleju można dokonać np. w ASO Kanclerz, które gwarantują profesjonalizm i krótki czas oczekiwania na przyjęcie. Nie jest to skomplikowana czynność, jednak lepiej powierzyć ją profesjonalnemu mechanikowi.
Wymiana filtra oleju
Bardzo ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta samochodu, które zostały umieszczone w instrukcji obsługi pojazdu. Wymianę filtra należy wykonywać wraz z wymianą oleju silnikowego, czyli raz w roku lub po przejechaniu określonej przez producenta ilości kilometrów zależnej od modelu samochodu.