Awarie zawieszenia samochodowego są bardzo niebezpieczne i w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do wypadku. Na szczęście oznaki awarii zawieszenia samochodowego są łatwe do rozpoznania. Każdy kierowca poradzi sobie z tym bez problemu. Jak rozpoznać problemy z zawieszeniem w samochodzie i dlaczego jest to tak niebezpieczne?
Funkcje układu zawieszenia
Zawieszenie samochodu łączy koła pojazdu z karoserią. To oczywiście nie jedyna funkcja zawieszenia. Te są następujące:
- Prowadzenie kół pojazdu. Za to odpowiadają wahacze oraz ich elementy składowe: tuleje metalowo – gumowe (mocują wahacze do podwozia auta) oraz sworznie wahacza (mocują wahacze do zwrotnic kół). Aby zapewnić lepszą precyzję prowadzenia, w samochodach klas wyższych stosuje się zawieszenia wielowahaczowe (po 2 lub 3 wahacze na 1 koło).
- Prowadzenie tylnych kół pojazdu. Tutaj w tańszych i prostszych konstrukcyjnie autach stosuje się tylne belki, np. wleczone. W pojazdach wyższych klasy, tylne koła są prowadzone przez zawieszenie wielowahaczowe.
- Ograniczenia niepotrzebnych i niebezpiecznych ruchów w trakcie pokonywania łuków i zakrętów. Odpowiedzialne za to są łączniki stabilizatora i drążki skrętne.
- Zapewnienie stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi oraz ograniczanie drgań. O to dbają amortyzatory.
- Zapewnienie komfortu, poprzez ograniczenie drgań. O to dbają sprężyny. W samochodach klas wyższych mogą być zastępowane przez kolumny powietrzne (zawieszenie pneumatyczne). Wcześniej stosowano też kolumny olejowo – gazowe (słynne zawieszenie hydropneumatyczne firmy Citroen).
Dlaczego awarie układu zawieszenia są niebezpieczne?
Awarie wahaczy, np. uszkodzonych sworzni, mogą doprowadzić do wypięcia się koła w trakcie jazdy. Nietrudno sobie wyobrazić, czym to się skończy. Poza tym na skutek zaburzenia odpowiedniego prowadzenia kół, zmniejsza się kierowalność i sterowalność samochodem. Auto gorzej reaguje na ruchy kierownicą i może nie trzymać właściwego kierunku jazdy, bez stałej korekty toru jazdy za pomocą kierownicy.
Awarie amortyzatorów powodują utratę komfortu i kołysanie auta, a także jego podatność na boczne podmuchy wiatru. Najbardziej niebezpieczne jest jednak to, że uszkodzone amortyzatory powodują odrywanie się kół od nawierzchni drogi. Ma to wpływ na wydłużenie drogi hamowania. Przez to nie mogą zadziałać także we właściwy sposób aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP i inne).
Awaria sprężyn powoduje obniżenie prześwitu samochodu i znacząco obniża komfort jazdy.
Awaria systemów zawieszenia hydropneumatycznego albo pneumatycznego całkowicie uniemożliwia jazdę samochodem, albowiem pojazd nie jest w stanie osiągnąć odpowiedniego prześwitu. Poza tym uszkodzone (nieszczelne) elementy zawieszenia
To oczywiście, tylko przykładowe, negatywne skutki awarii zawieszenia w samochodzie.
Jak rozpoznać awarie zawieszenia w samochodzie?
Nie jest to trudne, albowiem uszkodzone zawieszenie daje charakterystyczne oznaki. To:
- Hałasy podczas jazdy, zwłaszcza podczas jazdy po nierównościach: stuki (najczęściej głuche) i skrzypienie.
- Metaliczny hałas (skrzypienie) po wejściu do kabiny auta (uszkodzone sprężyny).
- Podatność na boczne podmuchy wiatru.
- Niski komfort jazdy: kołysanie, drgania, brak amortyzacji nierówności.
- Dłuższa droga hamowania.
- Włączanie się ABS przy lekkim hamowaniu.
- Wycieki oleju z amortyzatorów.
- W przypadku zawieszenia hydropneumatycznego: wycieki i niemożność uniesienia się samochodu.
- W przypadku zawieszenia pneumatycznego stała praca kompresora, a później niemożność osiągnięcia odpowiedniej wysokości prześwitu.
Jak dbać o zawieszenie samochodu, żeby unikać kosztownych awarii?
Zawieszenie samochodu niszczy się w przyspieszonym tempie, jeśli kierowca często jeździ po nierównościach, a do tego jeździ po nich z większą prędkością.
Samochodu nie wolno także przeciążać. Nie powinno się zostawiać samochodu na parkingu z większym obciążeniem.
Awaria jednego elementu zawieszenia powoduje przyspieszone zużycie kolejnych.
Uszkodzone elementy wymienia się na jednej osi. Zatem jeśli uszkodzeniu uległ np. dolny wahacz po prawej stronie, należy także wymienić dolny wahacz po lewej stronie.
Po zakończonej naprawie zawieszenia zawsze należy ustawić geometrię zawieszenia.
Dlaczego warto stosować markowe części do naprawy zawieszenia?
Markowe części zawieszenia są produkowane przez renomowanych producentów. Ich stosowanie zapewnia długotrwały efekt naprawy. Do tego takie części zawsze pasują, bez jakichkolwiek problemów.
Najtańsze części zawieszenia mają niską trwałość. Amortyzatory, łączniki stabilizatora i elementy gumowo – metalowe mogą wymagać ponownej wymiany po 15 – 20 tys. km przebiegu. Tymczasem markowe części mają 3 lub 4 krotnie większą trwałość.
Markowe części zawieszenia do aut z grupy Stellantis kupisz w sklepie DoOpla.pl!
Jeśli szukasz dobrych części do zawieszenia samochodu – odwiedź sklep DoOpla.pl.
Sklep oferuje markowe podzespoły do aut koncernu Stellantis (Citroen, Opel, Peugeot) w bardzo atrakcyjnych cenach. Skorzystaj z prostej w obsłudze wyszukiwarki i wybierz odpowiedni model pojazdu. Nasze części z pewnością będą pasować do Twojego auta, a dzięki ich zastosowaniu efekt naprawy będzie długotrwały.