
Układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów w samochodzie, który wpływa na poziom Twojego bezpieczeństwa na drodze. Pewne elementy, z których się on składa, zaleca się systematycznie wymieniać lub konserwować. Zdarzają się jednak usterki. Na jakie zagrożenia narażone są klocki hamulcowe?
5 najczęstszych awarii klocków hamulcowych
Istnieje wiele różnych przyczyn pojawienia się usterek w układzie hamulcowym. Jest jednak pięć przyczyn awarii klocków, które pojawiają się najczęściej.
- przegrzanie klocków hamulcowych;
- nierównomierne zużycie klocka;
- wyszczerbienie materiału ciernego;
- korozja podpowierzchniowa;
- rozwarstwienie materiału.
Chcesz wiedzieć, skąd pojawiają się poszczególne usterki? Czytaj dalej i poznaj wszystkie z nich.
Przegrzanie klocków hamulcowych
Zwęglenie całej lub części powierzchni styku klocka hamulcowego z tarczą hamulcową jest wynikiem przegrzania materiału ciernego klocka. Następuje ono przez:
- nieprawidłowości związane z cofaniem się tłoczka w zacisku hamulcowym;
- brak swobody ruchu klocka hamulcowego w prowadnicach uchwytu zacisku;
- długie okres używania hamulców bez sprawdzenia ich stanu;
- częstego stosowania hamulca zwłaszcza w sytuacji zwalniania z dużej prędkości;
- trudności związane z chłodzeniem hamulców.
Wszystkie nieprawidłowości najlepiej zweryfikować z mechanikiem. Jeśli klocki będą wykazywały objawy przegrzania, to znak, że trzeba je wymienić.
Nierównomierne zużycie klocka
Jest to sytuacja, w której na materiale ciernym pojawiają się nierówności o różnej głębokości i w różnych miejscach. Do zdarzenia dochodzi:
- w momencie współpracy klocka ze zużytą powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej;
- klocek miał inne parametry techniczne materiału ciernego niż poprzedni, co sprawia, że obecny pracuje w takiej strefie tarczy hamulcowej, w jakiej poprzedni nie pracował.
Problem możesz rozpoznać po skłonności do pisków i drgań w momencie hamowania.
Wyszczerbienie materiału ciernego
Klocek hamulcowy może się skruszyć lub ulec wyszczerbieniu. W obu wypadkach to bardzo poważne uszkodzenie. Przyczyną jego powstawania może być wada materiałowa lub nieprawidłowy montaż. Usterki powstają na skutek:
- nieprawidłowego funkcjonowania zacisku hamulcowego;
- uszkodzenia zacisku;
- zbyt dużego luzu w zacisku klocka;
- zużycie tarcz hamulcowych.
Warto zaznaczyć, że w niektórych sytuacjach dochodzi do skruszenia klocków hamulcowych w wyniku działania zbyt wysokiej temperatury. Dochodzi wówczas do rozwarstwienia materiału ciernego, co uniemożliwia dalsze użytkowanie tej części.
Korozja podpowierzchniowa
Usterka ta polega na pojawieniu się korozji pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym. Z powodu rozwarstwienia tych dwóch elementów, wilgoć dostaje się pomiędzy nie, co prowadzi do rozwoju korozji.
Ponieważ materiał cierny często zawiera w swoim składzie różne metale, proces ten postępuje szybko. Czynniki zewnętrzne, takie jak sól drogowa, przyspieszają ten proces. Jest to niebezpieczne zjawisko, ponieważ może prowadzić do odpadnięcia materiału ciernego od płytki nośnej.
Rozwarstwienie materiału klocka hamulcowego
Niskiej jakości materiały stosowane w tanich klockach hamulcowych lub czynniki zewnętrzne mogą spowodować rozwarstwienie materiałów, z których wykonany jest klocek. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji kierowca może odczuć pogorszenie skuteczności hamowania, hałas, a nawet brak hamowania na danym kole, jeśli klocek zostanie całkowicie uszkodzony.
Najczęstsze przyczyny rozwarstwienia materiału klocka hamulcowego:
- awaria systemu EBS;
- korozja podpowierzchniowa;
- uszkodzenie termiczne np. przegrzanie klocków w wyniku agresywnego hamowania;
- zbyt duże obciążenie auta.
Gdzie kupować sprawdzone klocki hamulcowe?
Jeśli jesteś właścicielką lub właścicielem Opla, Peugeota lub Citroena, to wszystkie niezbędne części kupisz w naszym sklepie: doopla.pl. Pomożemy Ci w dopasowaniu klocków hamulcowych do Twojego modelu auta. Zapewniamy oryginalne części, które są zalecane przez producentów. Dzięki temu masz pewność, że jazda samochodem jest bezpieczna dla Ciebie, Twoich bliskich i innych uczestników ruchu.
Naprawa układu hamulcowego w serwisach Kanclerz
W razie konieczności naprawy układu hamulcowego zachęcamy do skorzystania z usług serwisu Kanclerz. Pracujący tam mechanicy to doświadczeni specjaliści, którzy posiadają niezbędne umiejętności i wiedzę, aby dokładnie zdiagnozować problemy z układem hamulcowym i zapewnić jego pełną sprawność. W ASO Kanclerz wykorzystywane są wyłącznie oryginalnych części i narzędzi, dzięki czemu możemy zagwarantować bezpieczeństwo i niezawodność Twojego samochodu.
W ramach oferowanych usług wykonywane są następujące naprawy:
- Wymiana klocków hamulcowych i tarcz
- Naprawa lub wymiana elementów układu hamulcowego, takich jak tłoczki, przewody czy zaciski
- Sprawdzenie ciśnienia hamulcowego oraz wymiana płynu hamulcowego
- Diagnostyka i usuwanie usterek w układzie hamulcowym
Serwis Kanclerz zapewnia konkurencyjne ceny oraz szybką i fachową obsługę, aby Twój samochód był gotowy do drogi w jak najkrótszym czasie.
Zachęcamy do umówienia się na wizytę drogą telefoniczną lub przez naszą stronę internetową.