Najważniejszym elementem każdego pojazdu jest niewątpliwie jego silnik. Zbudowany jest z wielu podzespołów, które razem tworzą serce pojazdu. To właśnie od niego zależy działanie całego samochodu, a przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerów. Bardzo dobre silniki zaprojektował koncern PSA - Citroen i Peugeot. Charakteryzują się trwałością i oszczędnością. Wśród najlepszych motorów wyróżnić można 1.2 PureTech, 2.0 16 V, 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Każdy z nich jest unikalny i dopracowany w najmniejszych szczegółach. Silniki te były nie tylko wykorzystywane w samochodach Citroena oraz Peugeota, ale również w niektórych modelach Forda, Volvo, Mazdy, Suzuki i Toyoty. Dlaczego silniki koncernu PSA zyskały taką popularność?
1.2 PureTech
Jednym z popularnie wykorzystywanych silników w wielu pojazdach jest trzycylindrowa jednostka PureTech o pojemności 1.2 litra. Występuje ona w dwóch wersjach: wolnossący z pośrednim wtryskiem, bezpośrednim wtryskiem oraz turbodoładowany ze wtryskiem bezpośrednim. Dzięki temu rzędowy silnik generuje moc od 100 do 155 KM. W silniku zastosowano mokry pasek rozrządu, co wpływa na wytrzymałość jednostki napędowej. Oczywiście silnik ten posiada kilka mankamentów. Do typowych usterek można zaliczyć błędy elektroniki oraz awarie czujników. Problem może również dotyczyć olejowanego paska, który pod wpływem czasu może tracić swoje właściwości i prowadzić do zapychania się pompy olejowej. Dlatego należy regularnie wymieniać olej, najlepiej co 10 tys. km.
2.0 16 V- silnik EW10
Kolejną jednostką napędową wartą uwagi jest silnik EW10. Stosowany był w pojazdach od 1999 do 2010 roku. Siniki te generują moc od 137 do 177 KM. Czterocylindrowa jednostka została wyposażona w szesnastozaworową głowicę. W silniku zastosowano zmienne fazy rozrządu VVT, które wpływają na ekonomię spalania. Dodatkowo zamontowano katalizator wstępny, który zmniejsza emisję spalin. Dobrą informacją jest również kompatybilność silnika z instalacją gazową. Oczywiście jednostka posiada również kilka typowych usterek. Przede wszystkim problem dotyczy zużycia oleju. Pojawia się on głównie przy dużych przebiegach, dlatego należy odpowiednio dbać o jego regularną wymianę.
1.6 HDi/ TDCi
Wartą uwagi jest jednostka wysokoprężna HDi o pojemności 1.6 litra. Pierwsze samochody z takim silnikiem pojawiły się w roku 2002. Dostępne są trzy wersje tej jednostki napędowej. Pierwsza -1.6 HDi generuje moc 75-90 KM. Posiada 16 zaworów oraz rozrząd składający się z paska i łańcucha. Druga- 1.6 HDi generuje moc 109 KM i również posiada 16-zaworową głowicę z paskiem i łańcuchem. Ostatnia wersja- 1.6 HDi generuje moc 90-120 KM. Posiada 8-zaworową głowicę, pasek zębaty a maksymalny moment obrotowy wynosi 230-285 Nm. Silnik ten często zmaga się ze szczelnością podkładek pod wtryskiwaczami.
2.0 HDi/TDCi
Ostatnim popularnie wykorzystywanym silnikiem koncernu PSA jest HDi o pojemności 2.0 litra. Jednostka była produkowana od 1999 roku. Jest to konstrukcja, która oferuje bezpośredni wtrysk common rail. Silnik przeszedł wiele modyfikacji. Do największych należy zastosowanie filtra FAP, zmiany w elektronice, zastosowanie układów wtryskowych Simensa oraz zmodernizowanie wtrysku paliwa. W kolejnych latach pojawiały się na rynku nowe wersje silnika, które generowały różne warianty mocy: 136 KM, 120 KM, 140 KM, 150 KM i 163 KM. Silnik jest dynamiczny i oszczędny, jednak nie wyzbył się on typowych usterek. Do najpopularniejszych można zaliczyć: koło pasowe, koło dwumasowe, turbina, zawór EGR oraz przepływomierz powietrza.
Osprzęt do silników Peugeot i Citroen w Sklepie Doopla.pl
Producenci samochodów Peugeot i Citroen wielokrotnie udowadniali swoją wartość i wysoką jakość produkowanych jednostek napędowych. Samochody tych marek są często użytkowane przez wiele lat, ale niektóre elementy silnika muszą być wymieniane w razie nadmiernego zużycia. Podczas wymiany osprzętu silnika należy uważać, aby wybrać odpowiedni element do posiadanego samochodu. DoOpla.pl jest renomowanym dostawcą części do samochodów marki Citroen i Peugeot. Sklep internetowy zapewnia szeroki wybór podzespołów do najpopularniejszych jednostek napędowych.
Sprawdź silniki i osprzęt do samochodów Peugeot: