Za co odpowiada układ chłodzenia w Peugeocie 308?
Silnik podczas swojej pracy wytwarza ciepło. Układ chłodniczy ma za zadanie utrzymać je w zakresie 90-100°C. Temperatura wyższa może doprowadzić do przegrzania silnika, a także do jego deformacji i topienia metalu. W efekcie może dojść nawet do spalenia silnika. Wymiana silnika w Peugeot 308 to bardzo kosztowny wydatek, dlatego już przy pierwszych objawach, sygnalizujących możliwość wystąpienia usterki elementów układu chłodzenia w Peugeocie 308, należy dokonać ich wymiany na nowe.
Budowa układu chłodzenia
Najważniejsze elementy układu chłodzenia w Peugeot 308 to:
- chłodnica – obniża temperaturę płynu, docierającego do silnika poprzez owiewanie go chłodnym powietrzem;
- wentylator chłodnicy – przyspiesza przepływ chłodnego powietrza;
- pompa płynu chłodzącego – wymusza ruch płynu chłodzącego;
- termostat – reguluje przepływ płynu chłodzącego;
- zbiornik wyrównawczy – wyrównuje poziom płynu w zależności od jego objętości;
- nagrzewnica – odbiera ciepło z płynu, kierując gorące powietrze do kabiny pasażerskiej.
Najczęstsze usterki układu chłodzenia
Najczęściej przyczyną usterek układu chłodzenia jest jego uszkodzenie mechaniczne lub naturalne zużycie w wyniku eksploatacji samochodu, w efekcie czego dochodzi do przegrzania lub niedogrzania silnika. Kierowca powinien być czujny, ponieważ może pojawić się wyciek płynu chłodzącego. Wówczas powinna się zaświecić kontrolka, informująca o zbyt wysokiej temperaturze płynu. Przyczyna może tkwić również w awarii termostatu, który nie przepuszcza płynu do chłodnicy. Uszkodzony może być również wentylator. Może pojawić się i zupełnie odwrotna sytuacja, w której temperatura płynu jest zbyt niska i dochodzi do niedogrzania silnika. Wówczas należy się liczyć z wyższym spalaniem oraz zużyciem niektórych elementów wewnątrz silnika. W tym przypadku najczęściej winę ponosi uszkodzony termostat. Wszystkie te elementy warto zakupić w sklepie doopla.pl, który gwarantuje wysoką ich jakość w korzystnej cenie.
Jeżeli poszukujesz części zamiennych do swojego samochodu, a posiadasz fizycznie uszkodzoną lub zużytą część, spisz wszystkie znajdujące się na niej symbole. Wszystkie oryginalne części, które są montowane w samochodach, posiadają oznaczenia ułatwiające identyfikację i odnalezienie bliźniaczej części na magazynie. Pamiętaj, jednak, aby mimo wszystko podać również numer VIN samochodu - to ułatwi nam sprawdzenie, czy np. nie ma tańszej wersji, czy zamiennika.